söndag 21 februari 2010

OS mössa nr 2 med eget mönster.

OS-mössan i det förra inlägget repade jag upp den med, så nu blev det tredje gången gillt.
Eftersom jag tyckte mössan blev alldeles för stor och kort efter "orginal mönstret" så bestämde jag mig för att skriva ner hur jag har gjort, nedanför har ni mönstret. Mönster:
OS- mössa kopia 2010
Material: Virknål nr 8, garn Eskimo; 1gul 24, 1 (2) blå 12, 1 vit 01, 1 svart 02.

V 1. lägg upp 4lm gör en ring, virka 6fm runt ringen. (eller en magisk ring med 6 fasta m)
V 2. 2fm i varje maska = 12m
V 3. 1fm, 2fm i nästa fm, 1 fm… = 18m
V 4. 2fm, 2fm i nästa fm , 2fm…= 24m
V 5. 3fm, 2fm i nästa fm, 3fm…= 30m
V 6. 4fm, 2fm i nästa fm, 4fm…= 36m
V 7. 5fm, 2fm i nästa fm, 5fm…= 42m
V 8. 6fm, 2fm i nästa fm, 6fm…=48 m
(V9. 7fm, 2fm i nästa fm, 7fm….= 54m)

Randning.
7 varv gul
3 varv vit
2varv svart
4 varv blå
6 varv gul
2 varv svart
2 varv vit
7 varv blå


Denna mössa blev 54cm i omkrets och passar mig och min dotter perfekt.
Jag ökade till varv nr 8, men vill man ha den större så skulle jag lägga till varv nr 9 också och eventuelt göra fler ränder av den första blå randen och kanske av den avslutande blå randen. Jag har också skrivit att det ev går åt 2 nystan av det blå garnet och jag gjorde precis av med hela nystanet.

Lycka till!



7 kommentarer:

  1. Blev jättefin!!! Visst är det kul att virka dessa roliga OS-mössor.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad bra med ett nytt mönster på os-mössan. Jag är inte alls nöjd med det andra mönstret. I morgon ska jag inhandla mer garn och virka efter ditt mönster. :O)

    SvaraRadera
  3. Hei.Kjempe fin lue.Nydelige farger.Ha en kjempe fin Søndag.Klem fra Bodil..♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  4. Vilken söt! Och tack för att du delar av dig av mönstret!

    Har en liten tävling på min blogg för att fira lite =) Kika gärna in och var med!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde en liten variant jag med. Jag följde antalet maskor som stod skrivet i Aftonbladets mönster men använde virknål 5 och virkade med halvstolpar istället för fasta maskor då jag ville ha en vårmössa och inte en vintermössa.

    Beroende på hur många varv jag gör kan olika personer ha mössan. En kortare mössa passade till min 5-åring, lite fler varv till min 9-åring och ett par varv till passade mig.

    Och eftersom dottern inte ville ha en Sverige-mössa utan en rosa mössa har jag döpt om den till "Hannah-mössan". :)

    http://bit.ly/b6Nx28

    SvaraRadera
  6. åhh jag önskar jag kom ihåg hur man virkade.. mormor lärde mig en gång men jag kommer inte ihåg hur man börjar...

    SvaraRadera
  7. Hej vilken tur jag inte tog mönstret i tidningen för det såg invecklat ut. så nu har jag börjat efter ditt.Men tyvärr var färgerna slut hos Eeks lilla bod så jag tog svart grå ljusgrå o benvit blir säkert bra. Min dotter blir glad i alla fall. Vilken mysig blogg du har kommer att titta in igen. Ha en underbar helg. >Kram Beijan

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails