söndag 30 oktober 2011

virkade Ugglor

Jag fick en förfrågan av en kompis om jag kunde virka några ugglor till  henne. Jag kollade runt lite och hittade bloggarna Pyssel och Trams och Idas Kreativa som hade virkade ugglor.
Nu var det bara att sätta sig i soffan och försöka knåpa ihop dem.


Jag valde att göra ett eget mönster, så jag har inte använt mig av mönstret hos Idas Kreativa.
Jag bjuder på mitt mönster och det kommer längre ner på sidan.


Virkad Uggla

Garn. Dropps Saffran.
Stor Uggla ca 10cm hög.


KroppVirka en magisk ring.
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 24 fm
Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 30 fm
Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 36 fm
Varv 7: 5 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 42 fm
Varv 8: 6 fm, 2fm i nästa maska, upprepa varvet ut =48 fm
Varv: 9: 7 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut = 54 fm
Varv 10 -17: 1fm i varje fm
Varv: 18 – 33: Nu börjar jag minska 1fm i var sida vartannat varv 8ggr och vartannat varv utan minskning = 38fm.




Ögon:
Vit färg:
Virka en magisk ring.
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm
Varv 2: 2 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska, upprepa varvet ut= 18 fm
Fäst tråden.


svart färg
Virka 2 lm eller magisk ring.
Varv 1: 6 fm i andra lm från kroken= 6 fm.
Varv 2: vänd arbetet och virka 2 fm i varje maska, upprepa varvet ut= 12 fm
Sy fast den svarta pupillen på det vita, sy sedan fast ögonen på kroppen innan du stoppar den.


Nu är det dags att stoppa uggla.
Jag brukar sy en påse med lite ris att lägga i botten, för då står den bättre.
Sy ihop den, fäst några trådar till öron om du vill, sy näbben.


Liten Uggla ca 8cm hög:
Följ mönstret på den stora ugglan till varv 7, sedan gör du 6 varv utan ökning därefter minskar du vartannat varv 6ggr, avsluta ett varv utan minskning = 30 maskor


Vingar:
virka två st. Följ till varv 5 på kroppen, sy fast och stoppa lite grann.

16 kommentarer:

  1. Vad söta ugglor! Gillar färgvalen också! Passar finfint med ett mönster från dig, har nämligen tankar på att virka ett par ugglor. Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  2. Vilka jättesöta ugglor! Ska genast testa mönstret. Tack för att du delar med dej av det.

    SvaraRadera
  3. Jättesöta ugglor. Inte behöver du nåt mönster när du knåpar till det så bra på egen hand..

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt söta och fina! Jag ska prova ditt mönster, för dessa skapade verkligen ett "ha-begär" i mitt hjärta :)

    SvaraRadera
  5. Helt klart de sötaste ugglor jag sett!
    Gillar dina färgval :)
    Ha en bra dag.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Sååå, söta!
    Dessa vill jag göra :)
    Tack för att du delar med dig av "receptet".
    Kram Carro

    SvaraRadera
  7. Kanonsöta ugglor!!! Men visst har dina ugglor på bilden vingar, hittar det inte i mönstret...

    SvaraRadera
  8. Jättesöta, men hur gör man vingarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står längst ner att man virkar till varv 5 på kroppen. Sen syr man fast och stoppar:-)

      Radera
    2. Det står längst ner att man virkar till varv 5 på kroppen. Ren syr man fast och rtoppar:-)

      Radera
    3. Kanske lite sent svar;-)

      Radera
  9. Supersöta ju! Måste verkligen testa att göra dessa någongång!

    SvaraRadera
  10. Hur menar du att du minskar en maska på varje sida?

    SvaraRadera
  11. testade just att virka en uggla efter mönstret och den blev super söt dock gjorde jag lite annorlunda med vingarna och använde säkerhetsögon, tack för ett roligt mönster min uggla hittar du här http://virrhonan.blogspot.se/2014/04/det-blev-en-uggla.html

    SvaraRadera
  12. Jättefina!
    Jag testar den mindre ugglan, men måste nog göra ngt fel, vad gör jag efter att jag minskat den till 30 maskor? den är ju jätte liten, tacksam för svar

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails