fredag 13 november 2009

Stickade pulsvärmare

Det här med pulsvärmare är som ringar på vattnet, fler och fler ser fördelarna med dessa. Jag har fått tillverka till både kollegor och min man.
Nedanför bjuder jag på mönstret till dessa lillamelerade. Jag kan tänka mig att man kan variera sig i all oändlighet på dessa pulsvärmare, men här har ni alla fall ett basmönster som jag har gjort.

Lila melerade pulsvärmare
Ullgarn som behöver stickor 4, 22m + 28v = 10 x 10cm

Lägg upp 41 maskor löst på 2 stickor.
Börja och avsluta varje varv med en rät maska.


Varv 1. Sticka resår 3 räta 3 aviga, varvet ut .
Varv 2. 3 aviga, 3 räta varvet ut.
Fortsätt sticka varv ett och sedan varv två tills du är nöjd med längden.
De sista 2 varven har jag lagt till ett pärlgarn för att få det att sticka ut lite.
Jag har stickat ca 15 cm.
Maska av löst.

Montering:
Lägg arbetet räta mot räta och sy fast med kasststygn, lämna öppet där du vill att tummen skall sticka ut.
Fäst trådarna.
Runt tummen har jag virkat fasta maskor med båda garnerna löst.


Min man som ofta sitter och jobbar vid datorn har lite frusna fingrar, så han bad mig göra ett par till honom också. Till honom stickade jag från lite restgarner. Nu har han varma händer och slipper att sitta där med sina blålila fingrar.
Jag blir glad om du lämnar ett avtryck innan du går.

2 kommentarer:

  1. Vilka snygga pulsvärmare du gjort! Gillar alla modellerna, men mest de lila!

    SvaraRadera
  2. Hei.Tusen takk for oppskriften.Kjempe fine.Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails